Dun

Jag kollade precis på kalla fakta om dunproduktionen, jag tycker att det är hemskt. Inom EU är det förbjudet att plocka dun från levande djur men det görs ändå, och flera svenska företag använder sådant dun. Det är hemskt. Och som jag har skrivit förut om ank och gåslever, det händer med dom här djuren när dom har plockats ungefär 3-4 ggr. Det är rent djurplågeri, men det finns inget straff för dom som gör detta. Nästa vecka har dom varit i Kina och kollar upp dunproduktionen där, kolla det för det är hemskt. Nu vet jag att många som läser tänker att jag har en fjällräven jacka med dun, men det dunet är plockat från döda djur och dom är alltså inte plågade flera ggr om! Däremot ska jag sluta använda duntäcke och dunkuddar, för det har man ingen aning om vart det kommer ifrån.

Bilder från Kalla Faktas hemsida.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0